Alle berichtgeving rondom Tata Steel is voor IJPOS reden om ook het ondernemersgeluid te laten horen. Puur bezien vanuit het werk dat het staalbedrijf de regionale bedrijven oplevert. In gesprek met John Apeldoorn, oud-commercieel directeur van Schot Verticaal Transport, voel je dat de aandacht voor het milieu niet alleen van nu is.

‘Tata Steel moeten we steunen’

Met diverse vestigingen door heel Nederland is Schot Verticaal Transport inmiddels uitgegroeid tot een grote speler op het gebied van hijswerken en kranenverhuur. Nationaal en ook internationaal wordt het bedrijf ingezet als het om precies, efficiënt en veilig inzetten van hijskranen gaat. Dicht bij huis kennen wij het bedrijf als een gerenommeerd familiebedrijf uit Alkmaar dat zich sinds 1931 steeds verder in de kranenbranche heeft ontwikkeld. Dat het bedrijf naar eigen zeggen verder gaat dan ‘alleen maar’ zwaar hijswerk van objecten en met name inzet op een efficiënte oplossing, bewijst de jarenlange samenwerking met Tata Steel.

Het begin van die samenwerking dateert uit de jaren’90 van de vorige eeuw, waarvan de laatste twaalf jaar de werkzaamheden voor Tata zijn geïntensiveerd. Volgens oud-commercieel directeur John Apeldoorn is dat te danken aan de inventieve sloopmethode die de firma Schot en de firma Heatteq samen hebben ontwikkeld. ‘In tegenstelling tot de sloopwerkzaamheden die vóór 2012 plaatsvonden, worden het ovendek en de ovenwanden nu vanaf een platform aan de bovenkant met behulp van een sloopkraan weggehaald. Dat is efficiënter en dat gaat nu al twaalf jaar zo!’

Kortere doorlooptijd

John begint te stralen als hij vertelt dat Tata het idee van Schot en Heatteq in 2012 uiteindelijk heeft omarmd. ‘Dat scheelde een hoop (doorloop)tijd en menskracht. Het aantal medewerkers dat zich tot die tijd met de sloop bezighield, werd met wel 90% gereduceerd en qua CO2-uitstoot werd ook winst geboekt. In beginsel moest iedereen wel aan de vernieuwde aanpak wennen, maar na overtuiging was iedereen lovend en kon de vrijgekomen tijd aan andere nuttige zaken worden besteed.’

Samenwerking Wesco

Het platform dat tijdens de sloopwerkzaamheden bovenop het ovendek wordt geplaatst, is ontwikkeld door Wesco IJmuiden, een andere grote regionale speler. ‘De toenmalige directeuren van Wesco, Sjoerd Wesselius en Dick de Mik, waren daar persoonlijk bij betrokken. Het was een mooi en innovatief project en de samenwerking tussen alle betrokken partijen was optimaal. Bij Schot noemden wij het platform ‘De Jaap’, naar de vader van Gijs Schot. Jaap is een enorme techneut en was super trots op dat project’, aldus John.

Anno 2024 duurt de samenwerking met Tata Steel voort, geniet John Apeldoorn van zijn pensioen en heeft Schot Verticaal Transport in Jeroen Steenhoek een waardige opvolger gevonden.

Meer weten? Ga naar https://www.schotvt.com/